La Patrulla Oceánica

La Patrulla Oceánica


9min. 16mm Orwo, n&b, Caracas, Venezuela 2000-07

featuring:
hombre marino / seaman: Juan Diego Bustillo
sirena / mermaid: Maria Teresa Govea

Scénario, réalisation et montage: Sabrina Montiel-Soto
Production: Pimientas Rodantes
Co-Production: Caralcine et Cooperative Ruedalo Films
Assistante de direction: Claudia Moena
Chef-opératrice: Mariana Medina
Caméra: Francisco Gorrin “Foto”
Assistant de caméra: Bernardo Ho Arias
Chef déco: Natalia Palacios
Maquillage et costumes: Nataly Souky
Régisseur de plateau: Ricardo Camargo et Daniel Roversi
Photographie de Plateau: Lisbeth Salas
Laboratoire: Future Film

Un hombre marino llega a tierra con el objetivo de hacer una exploración sonora. Un aro lo acompaña en su búsqueda y en el camino encuentra una sirena. Este film es sonorizado en vivo con objetos y juguetes durante la proyección.

A seaman comes to land to make a sound exploration. A ring follows him in his research and along the way he finds a mermaid. This film is dubbed live with objects and toys during projection.

“The pursuit in La Patrulla Oceánica, Sabrina Montiel-Soto takes us back to some of the great highlights of surrealistl cinema “L’étoile de mer” by Man Ray, “Meshes of the afternoon” by Maya Deren. Or Fritz Lang’s imaginary expressionism. Sabrina Montiel-Soto’s frogman holds a kinship with the woman chased by the shadow in Deren’s film. But then, someone would ask, what is real ? .How does the curator’s proposal, “to identify the videos that approximate the real to the fake and imaginary”, become effective ?

In La Patrulla Oceanica, the « real » is seen through the frogman’s fish-eyes, – like the photographic lenses that capture images at angles of 180° or 360° absorbing the world from an invasive proximity. No matter how surreal, this seaman remains true to his number-one mission: to observe. The number two being: to chase. His eyes/fish-eye lenses are persecutory observatories in a mission: to rescue the mermaid who has strayed from her shoal in the ocean world and entertains in pools and fountains in the real world. The  « real » is dust: Dust we are and to it we shall return.”    Paula Alzugaray / mostra vídeo, Itau Cultural 2009

“Na perseguição que se apresenta em La patrulla Oceanica, de Sabrina Montiel-Soto, somos remetidos a alguns dos grandes momentos do cinema surrealista de “L’étoile de mer”, de Man Ray, a “Meshes of the afternoon” de Maya Deren. Ou ao imaginário expressionista de Fritz Lang. O patrulheiro de Sabrina Montiel-Soto guarda um parentesco com a mulher perseguida pela sombra, no filme de Maya Deren. Mas, entao, alguém perguntaria: onde esta o real ?. Como a proposta da curadoria, “localizar os vídeos que aproximam as instancias di real, do falso e do imaginário”, e efetivada ?

Em La Patrulla Oceanica, o real e visionado através dos olhos de peixe do patrulheiro, olhos que eqüivalem a lentes “fish-eye” – lentes fotográficas que captam imagens em angulares de 180° ou 360° e que absorvem o mundo desde uma proximidade invasiva. Por mais surrealista que seja, esse patrulheiro e fiel a sua missão numero um : observar. E à numero dois: perseguir. Seus olhos-lentes-fish-eye são observatórios persecutórios de uma missão: resgatar a sereia que se desgarrou do bando no mundo oceânico e diverte em fontes e piscinas do mundo real. O real é a poeira. Dele partimos e para ele voltamos.”    Paula Alzugaray / mostra vídeo, Itau Cultural 2009